War of the Roses

 
     
 

Paradox Interactive och Fatshark har gått samman i ett spelprojekt med utgångspunkt från Player vs Player – PvP – i multiplayermiljö. Efter 15 månaders utveckling är således War of the Roses äntligen klart att kasta sig in i.

War of the Roses utspelar sig under det första engelska inbördeskriget på 1400-talet. Det är alltså riddare mot riddare, rustningar, bredsvärd och "up close and personal" som gäller. Med en extremt hög detaljnivå både i grafik, spelbarhet, rustningar och strids- och skadesystem är det mumma för den PvP-frälste, men utan tidigare PvP-erfarenhet är War of the Roses svårt. Riktigt, riktigt svårt.

Svårigheten speglar nog den historiska miljön. Råstyrka och slagsvärd i all ära – den som inte också vet att hantera dem åker på en snyting så de står och dör. För dör gör man, ofta, blodigt och frustrerande lätt. War of the Roses är snudd på ett "punish the player"-spel: Om man ragequittar alltför lätt så lär man inte komma långt … men samtidigt är frustrationen en drivkraft. För man vill ju bli bättre. I alla fall överleva längre än några minuter. Den bästa taktiken är därför att gå ihop i ett gäng, ett lag, och utarbeta en gemensam taktik för överlevnad. Ensamma hjältar har inte mycket att hämta i War of the Roses och lär få vänja sig vid dödsscenen. Ja, det får alla andra också.

Det är i särklass den hemskaste dödsscen som någonsin skapats om ni frågar mig (jag har sett den alltför ofta!). Det sista en ser i "livet" - ens spelpersons liv – är varken änglar eller himmel. Det är din motståndare, i tung rustning, som med berått mod trycker svärdet genom din hals. Riktigt ruggigt men samtidigt riktigt, riktigt smart.

Utvecklarna själva beskriver War of the Roses som ett svårt spel för den som har eller vill erövra "PvP skills". Motståndarna är inte AI förutom i träningslägret. Det är riktiga spelare någonstans i världen som dundrar emot en till häst … eller till fots. Infanteriet ska nämligen inte underskattas – även om det finns en sorts morbid heder i att bli nedriden av en tungt bepansrad riddare.

Detaljnivån är fullkomlig. Hundratals vapen, hundratals rustningsdetaljer, ett outtömligt heraldiksystem i vilket du kan skapa både ditt eget emblem och andra rustningsdetaljer som kan skilja ut dig lite extra på slagfältet. War of the Roses är dessutom så historiskt korrekt som spelmekaniken tillåter och längtar man efter fantasifulla rustningar och spektakulära tvåhandsvärd får man leta någon annanstans. Detaljer är viktiga, inte minst i skadesystemet. War of the Roses släpps för PC den 2 oktober 2012.

Text: Joakim Andersson

 

 
 
© Gillbring 2012