Book of the Dead är en bok om dödsriket som inte är specifikt bunden till Geist The Sin Eaters. Om jag var lite näsvis skulle jag kunna kalla den Geist-light, men det är jag inte, så det gör jag inte.
För att göra den här boken rättvisa måste jag få ett par saker ur världen. Det första är det jag redan påpekat. Book of the Dead är Geist-light. Har du redan Geist så upprepas mycket av det som finns med i regelboken i Book of the Dead. För det andra är jag lite besviken på White Wolf. Hur kommer det sig att de repeterar material? Okej att de gav ut en helt ny upplaga av World of Darkness, men varför upprepa liknande stuff i två böcker? Det här gör mig inte lycklig.
Det är dock inte bara upprepning och olycka i boken, och det är för väl det. För den som vill ha en gedigen genomgång av dödsriket så är Book of the Dead riktigt bra. Som vanligt när det gäller White Wolfs moduler är den proppfull med äventyrsuppslag. Skillnaden från övriga böcker är att författarna har valt att skriva ut det med rubrik den här gången.
Matigt är det utan tvekan. Det finns en hel rad myter och kulturer med fokus på dödsriket och jag tror de flesta finns med här. Bra research och engagerande skrivna introduktioner till diverse olika kulturella fenomen gör mig nyfiken att ta reda på mer. Jag har kanske kommit femton sidor in i boken när jag måste överge den för min första äventyrsidé. Good stuff.
Det finns tips på hur jag gör crossovers med andra World of Darkness-varelser, hur de är knutna till dödsriket och vad de har för intresse av det, det finns nya fördelar, manifestationer, nycklar och annat gott och bäst av allt, det finns tillräckligt detaljerad information om dödsrikets geografi för att skapa riktigt bra egna äventyr.
När jag kollar layouten gråter jag. Varför måste de envisas med att ha olika typsnitt – varav en del är helt jävla omöjliga att läsa – i olika storlekar på en massa bakgrunder som gör det ännu svårare att tyda? Är inte tanken att jag skall läsa boken?