Saga Games
Saga
268
240:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Är SAGA det nybörjarspel alla väntat på?
Det ges ut svenska rollspel som aldrig förr: Noctum, Noir, Hammaren & Trollspöt, Götterdämmerung, Mutant Chronicles, Skymningshem, En Garde! och Saga är exempel på spel som nyligen givits ut eller är på gång. Långkörarna Drakar och Demoner, Eon, Mutant och Western har alla kommit i nya versioner. Kort sagt: det har aldrig funnits så många svenska rollspel att välja på som nu (eller, ja, snart i alla fall).

Men det har länge saknats ett nybörjarvänligt spel – ett enkelt och okomplicerat fantasyspel (eftersom fantasy är den ojämförligt populäraste av de genrer som rollspel i allmänhet omfattar faller det sig naturligt att ett nybörjarspel är just fantasy) som går snabbt att komma igång med. Och det är här Saga kommer in i bilden.

Författarna Arfert och Danforth sticker inte under stol med att Saga är ett standardfantasyrollspel. Nej tvärtom, de omfamnar de traditionella fantasykonventionerna och anammar dem till fullo. Innebär detta att Saga är en medeltidsinspirerad värld, där trolldom, älvor, oknytt och drakar existerar, och där det är fullt möjligt att få uppdrag av mystiska män på anakronistiska värdshus? Jajamensan. Saga ger oss inget revolutionerande eller nyskapande på den fronten, men det är ju heller inte syftet.

Enkelheten då? En tjock lunta på nästan trehundra sidor, ska det vara enkelt det? Ja, faktiskt. För det första är det inte en sådan mastig textmassa som man kan tro. Sidformatet är endast drygt 15 × 22 cm och layouten är luftig med breda yttermarginaler. För det andra är själva regelkärnan enkel på gränsen till simplistisk, och upptar inte många sidor. Kapitlet om hur du utför handlingar, färdigheter, etc. är blott tolv sidor långt – och det är inklusive alla färdighetsbeskrivningar. Till det tillkommer kapitel om strid samt magi, som båda upptar runt trettio sidor. Reglerna för strid är betydligt mer detaljerade och ingående beskrivna än reglerna för övrig handlingsresolution (precis som i i stort sett vartenda fantasyrollspel i historien). Mycket av utrymmet upptas av vapenlistor och -tabeller. Stridsreglerna är fortfarande hyfsat enkla, men det är betydligt fler parametrar att hålla reda på. Att magikapitlet är långt beror förstås på att det innehåller mängder av besvärjelser som kräver förklaring.

Ett alldeles examplariskt nybörjarvänligt och pedagogiskt kapitel är det som handlar om att skapa rollpersoner. På trettio sidor går författarna steg för steg igenom hur det går till. Lättfattligt och enkelt. Att göra en rollperson går på en kvart, att göra flera samtidigt tar obetydligt längre tid.

Resten av utrymmet utgörs av en introduktion, ett bestiarium och en beskrivning av den pseudoeuropeiska 1100-talsvärld i vilken Saga utspelar sig. Denna världsbeskrivning tar upp nästan hundra av bokens sidor och är lite för torr och faktafylld för min smak. Jag hade gärna sett fler äventyrsuppslag och spännande, mystiska platser som triggar läsarens fantasi (sådana finns, men jag tycker de är för få i en så omfångsrik text). Å andra sidan leds vi in i Sagas värld genom ett antal välskrivna och inspirerande stämningstexter som inleder varje kapitel. Dessa texter säger mer om vad som kan ske i Saga än själva världstexterna som mer känns som utdrag ur en historiebok. En bra (och nybörjarvänlig) grej är dock att världsbeskrivningen är uppdelad i fyra separata kapitel: en översikt om Arcaria; en noggrannare titt på konungariket Albion; en ännu noggrannare titt på ett län i detta rike; och slutligen ett detaljerat avsnitt om en stor stad i detta län.

Glädjande nog innehåller Saga inte mindre än två introduktionsäventyr, något som i mina ögon är ett måste när det gäller nybörjartillvändhet. Äventyren visar på stämningen i spelet, samt – kanske viktigast av allt – hur författarna tänkt sig att det ska spelas.

När jag bläddrat igenom Saga första gången slogs jag av att jag kände mig lite som när jag precis läst igenom Äventyrsspels gamla Drakar och Demoner Expert, någon gång under den mesozoiska eran. Delvis tror jag det kan vara hela »det är så enkelt att vi kan sätta igång och spela omedelbart trots att vi inte har hundra procent koll på reglerna-känslan« jag får av Saga. Och delvis kan det vara Arferts diskreta illustrationer. Han är ju ingen duvunge precis, utan var med på den gamla Äventyrsspelstiden med ett antal illustrationer. Och då, liksom nu i Saga, illustrerar verkligen illustrationerna något, snarare än att vara så häftiga (och innehålla så stora axelskydd) som möjligt. Bilderna sätter en lågmäld stämning och ger en ganska tydlig bild av den teknologiska nivå som råder i världen.

Det kan också vara det faktum att Arcadia så tydligt är ett alternativt Europa i fantasy-tappning, liksom Ereb Altor var för länge sedan. Vad det än är, gillar jag känslan av att bli nostalgisk av något som är helt nytt*. För Saga är definitivt ingen ripoff, utan något eget. Författarna har bara öst ur samma källor som en gång Malmberg, Thor och Blixt.

Utifrån premisserna att Saga är ett nybörjarvänligt traditionellt fantasyspel (eftersom det är det författarna ger intryck av att de eftersträvat) är Saga bra. Det är enkelt att komma igång. Det är välskrivet och väl formgivet (bortsett från ett fåtal korrfel samt avsaknad av ett register). Men spelet är inte helt komplett (tärningar saknas) och kommer i bokform med ett sidantal som kan verka avskräckande, vilket gör att jag inte riktigt ser de kompletta nybörjarna som den huvudsakliga målgruppen. Något jag tycker är lite synd, eftersom jag anser Saga vara det mest nybörjarvänliga svenska rollspelet just nu.

Kort sagt ett spel som lämpar sig såväl som första rollspel att sätta i händerna på den fantasyintresserade mellan-/högstadieeleven som för den nostalgiske medelålders rollspelare som minns tillbaka på den tid som flytt.

* En sanning med modifikation. Första gången jag såg Saga nämnas var i en annons i fanzinet Grey Ooze nummer 2 från 1991. Då marknadsfördes det som ett ”fantasyrollspel för vuxna”. Man får anta att det genomgått en del revisioner sedan dess…

Text: Dan Algstrand

Sätt ditt eget betyg på Saga!

Totalt har 65 personer röstat.