ATEM Entertainment
Författare

Maria Avramova

atementertainment.com
Recensent

Jimmy Ringkvist

Rymdkalaset är glad berättelsebok som handlar om en oberäknelig rymdkejsarinna som skickar ut en rymdbesättning för att lämna kalasinbjudningar i en fantasifull galax inte så långt borta. Boken delar samma universum som spelet Space Yoghurt (se Fenix 6/2015) är förlagt till och man skulle kunna tro att de båda produkterna är för att ledan den ena publiken till den andra. Inte nödvändigtvis säger jag och återkommer strax till varför.

Storyn är då förhållandevis enkel, kejsarinnan Yolibolibana ser till att skicka ut en rymdbesättning att bjuda in alla galaxens rymdinvånare till fest på planeten Banamanak, inklusive de som inte alltid varit vänligt inställda. Detta kommer såklart leda till hinder och svårigheter när historien förlöper och vi får följa de tre figurerna Kapten Migol, Mekanikern Drod och Utkiken Popodom som vi kanske känner igen från sällskapsspelet. Rymdkalaset riktar sig helt klart till en yngre målgrupp, från 4 till 7år, om barn själva vill läsa boken rekommenderar jag att man är 7 år eller äldre, mest på grund av det språk som kan uppfattas vara svårt för yngre, samt texternas längd.

Rymdkalaset är rakt igenom en glad berättelse och fylld av upptäckarlust, ett tag när genomläsningen av boken gjordes hade jag svårt för allt det fantastiska och otroliga berättarlustan författaren har. Det kändes som det var för mycket av det goda ett tag. Men jag tror att jag knäckte koden, eftersom boken, vilket de vanligtvis inte gör, inte kommer med en manual. Rymdkalaset är en helt fantastisk bok att högläsa, ljuda och leka fram! Den är lysande för fruktstunden på förskolan, pausen på helgen hemma, samlingen i ring i skolan. Om pedagogen läser igenom boken finns där oerhört mycket material för interaktivitet med åhörarna, teatraliska utspel och medryckande kroppsövningar till och med!

Som litterärt verk är boken godkänd, som glädjespridare är den mer än godkänd, och som interaktiv grupplek rekommenderas den varmt - jag läser gärna fler sådana böcker. Om spelet Space Yoghurt borde ersätta alla Fia med Knuff är den här boken värd hitta nya lekkamrater även den!

© Gillbring 2015