2

20 minuter

Wizards.com
Recensent

Svante Landgraf

Intryck: 7   Innehåll: 8 15

Magic Origins är Magic: the Gatherings sista grundset. Hädanefter ersätts modellen med tre block-expansioner och ett grundset varje år av två block med två expansioner vardera. Grundseten har ofta fokuserat mer på klassisk fantasy än expansionernas specialiserade upplägg, kanske tydligast i Magic 2010, 2009 års set som inledde trenden med nya kort i grundset, inte bara reprints. Magic Origins handlar dock mer om den särskilda Magic-mytologin än klassisk fantasy.

Fokus för expansionen är fem ikoniska planeswalkers, en från varje färg (Jace, Nissa, Gideon, Liliana, Chandra), deras ursprung och hur de blev planeswalkers. Det innebär att tio plan (världar) figurerar i expansionen: varje planeswalkers ursprungsplan samt det första plan de planeswalkar till. Exempelvis är Gideon från Theros och planeswalkar till Bant, och Nissa är från Zendikar och planeswalkar till Lorwyn. Därmed ger korten ett rätt splittrat intryck. Här samsas grekisk mytologi från Theros med sagostämning i Lorwyn och Ravnicas världsomspännande storstad. Samtidigt gör det att alla kan hitta någon värld de tilltalas av. Själv är jag förtjust i Chandras hemvärld Kaladesh, en ny bekantskap, en värld präglad av magisk högteknologi, blå och röd mana och artefakter.

Planvandrarnas ursprung och utveckling från ungdomar till mäktiga magiker representeras genom dubbelsidiga kort. Jace, Vryn's Prodigy är en 0/2 legendary human wizard för 1U, mythic rare, som kan tappa för att dra ett kort och sedan slänga ett kort från handen. Om man har minst fem kort i graveyarden flippar Jace (och kallas nu Jace, Telepath Unbound), och baksidan är en planeswalker med 5 i loyalty, och tre förmågor: att få -3 i loyalty för att kunna spela en instant eller sorcery från graveyarden den här rundan, att få +1 i loyalty för att ge en varelse -2/-0 till början av nästa runda, och en ultimate för -8 som gör att man får ett emblem så att man får milla 5 kort när man spelar en spell. Alla är spelbara, men Jace är expansionens bästa kort, ett av de bästa i Standard och spelbar i Modern och rentav Legacy.

Ett kort som spelas i många lekar, även i Modern och Vintage, är Hangarback Walker, en rare artefaktvarelse för XX, 0/0 men med X +1/+1 counters på sig när den kommer i spel, som man kan tappa och betala 1 för att lägga på en till counter och som när den dör gör att man får lika många 1/1 flying thopter tokens som antal counters på Hangarback Walker. En billig varelse, bra defensivt, kan snabbt bli ett hot och inte känslig för removal.

Magic Origins introducerar nya mekanismer, som menace, renown och spell mastery. En varelse med menace kan bara blockeras av minst två varelser. Varelser med renown växer första gången de gör combat damage på en spelare. Spells med spell mastery har extra effekt om man har två instants eller sorceries i graveyarden. Dessutom är prowess, som ger varelser +1/+1 när man spelar en noncreature spell, numera en förmåga som kan förekomma i många expansioner, inte något specifikt för Tarkir-blockets kampsportsmunkar. Alla de här idéerna känns väl genomtänkta.

Storyn finns representerad genom korten. Kort med spell mastery visar hur planeswalkerkaraktärerna använder magi i sina hemvärldar, andra kort visar deras transformation och hur de ökar i makt. Kort baserade på hemvärldarna kan man kan bygga lekar runt, som Sphinx's Tutelage, rare enchantment för 2U, när man drar ett kort får motståndaren milla två kort, och om de är ickeländer och har en färg gemensamt upprepas proceduren; dessutom kan man betala 5U för att dra ett kort och slänga ett kort från handen.

I limited (sealed deck och draft) är Magic Origins en rätt normal expansion. Inte full av avvikande idéer, men ett väl fungerande format, åt det aggressiva hållet. I constructed har expansionen stort inflytande för att vara ett grundset. Många kraftfulla kort har givit upphov till nya lekar. Känslan av grundset, "best of" av tidigare expansioner och klassisk fantasy är inte där, men det lär vara avsiktligt.

Text: Svante Landgraf

© Gillbring 2015