East vs West  
     
 

Spelnyheter från Paradox
East vs West - en förhandstitt
Så täpps ännu en lucka i historien igen, ett nytt Grand Strategy-spel denna gång om Kalla kriget är på väg. Det är inte utvecklat av Paradox Development Studio (PDS) utan av ett fristående gäng kallat BL-Logic. Jag träffade en av dem, Gellert Keresztes, i Reyjavik och han berättade en hel del intressant om spelet.

Först och främst är det baserat på Clausewitzmotorn precis som Paradox egenutvecklade spel. Det tillhör Hearts of Iron-familjen men är ingen mod, utan ett fristående spel. För er som är oroliga efter Magna Mundi-projektet, som försvann så kan jag lugna er med att jag sett en alpha som verkar fungera helt ok och spelet är rätt nära en färdig produkt och släpp. Innan sommaren bör du kunna få tag på det.

Så lite grann om det unika med detta spel. Som innan har vi provinser som är indelade i regioner, ungefär som tidigare, men nu har vi en mer noggrann återgivning av människorna som faktiskt bor där, dessutom indelat i ålderskohorter. Meningslös data? Nej, även en stormakt kan känna av förluster med detta system, det finns nu en alternativ nytta med manskapet. Dessutom gör det att atomvapnen får så mycket mer förödande effekt. En annan sak är att militära enheter nu har sin (autentiska) utrustning separat. Det innebär att du som allierad med en stormakt kan köpa fina tanks till din division och sätta dit egna soldater, eller tvärtom, som stormakt sälja ditt överblivna stridsvagnsskrot till en mindre allierad, du får fortfarande lite nytta av hårdvaran men kan använda dina egna soldater lite mer effektivt.

Vidare så har jag sett väldigt lovande saker vad gäller marina stridskrafter, du kan själv i hög utsträckning utforma dina fartyg, sånt gillar vi. Räckvidd för fartygsmissiler har också gjorts realistisk, vilket innebär att din flotta kan verka mot fientliga mål flera provinser bort. Ammunition är numera en viktig faktor, eftersom den styr hur länge din flotta kan stanna till sjöss. När missiler och motmedelsmissiler är slut är du ett lätt mål.

Även om du är en liten nation har du betydelse, främst då genom ditt FN-mandat. FN-beslut och embargon spelar roll. Diplomatin är en av de tre saker Gellert framhåller som mest innovativt, tillsammans med det autentiska djupet samt funktionen "Doomsday clock" som ger en hint hur nära förintelsen du är. Vilket för mig över till nästa ämne.

Atomvapen…

Så, det är väl bara att skjuta, eller? Ja, du sopar ju kartan ren, men du gör ju också provinserna mer eller mindre värdelösa att äga. Befolkningen drabbas hårt och utan den ingen produktion, eller rekryteringsunderlag. Dessutom kan du räkna med att din fiende hinner slå tillbaka, med missilburna, flygburna eller ubåtsburna kärnvapen finns det lite valmöjligheter.

Duck and cover!!

Cities in Motion 2
Cities in Motion 2 är en kollektivtrafikssimulator, lite liknande SimCity, men enbart bekymrad med bussar, trådbussar, spårvagnar, pendeltåg och tunnelbana. Det var inte lika självklart i användarinterfacet, men det jag såg var en alpha, så det ska säkert gå att hitta menyn för att köpa bussar när det släpps. Som tvåan antyder är det en uppföljare. En viktig skillnad från originalet är att man spelar enbart i nutid och enbart i fiktiva städer. Det här inte min kopp té, men det verkar vara en helt ok simulator för dig som gillar busslinjer och ja just det, det finns funktioner för att skapa tidtabeller också. Tydligen en av de mest önskade funktionerna från fansen.

Magicka Wizards of the Square Tablet
Magicka Wizards of the Square Tablet är en Ipad och Android-variant av Paradox Interactives storsäljande Magicka. Det här var min första kontakt med Magicka och jag måste erkänna att det inte är min spelgenré. Dock gillade jag ett par saker.
Du kan ta livet av dina medspelare om du inte är försiktig. Det är ett smått genialt system att låta spelaren mixa element för att skapa besvärjelser. Det blir ännu bättre av att det finns följdeffekter, blöt ned motståndaren med vatten och orsaka mer skada med en blixt, eller djupfrys dem med köld och följ upp med att kasta en sten med jord. Spelet har en kampanj och är skoj att spel själv, men kommer till sin rätt när ni är fler och kan samarbeta. Det här skulle jag nog kunna tänka mig till paddan.

Showdown Effect
Showdown Effect beskrivs som en 2,5D shooter. Jag spelade det och ja, det är nöjsamt, snabbt och helt utan trösklar. Det flörtar hejvilt med gamla actionikoner och du får skjuta, hacka och såga så det står härliga till. Jag vill inte riktigt bedöma det här, jag har ingen erfarenhet av genren alls. Man satsar på att göra det till en e-sportsgren. Ja kanske, det är i vilket fall som en mycket casual spelupplevelse som du kan plocka upp och ha skoj med kompisarna i en halvtimme med, minst.

Text: Björn Bergdahl

 

 
 
© Gillbring 2013