|
|
|
|
|

|
|
|
Fenix
läsare har skickat in ett stort antal skurkar i samband
med den skurktävling som utlystes till Fenix nr 2/05.
Här presenteras de fem vinnande bidragen som belönas
med varsin "vinter-affisch" av Peter Bergting.
Vinnande bidrag
Martin Svensson
Jonas Berntsson
Peter Lexelius
Andreas Eriksson
Thomas Andersson
|
Vinter
- av Peter Bergting
|
|
 |
Gerd
Silverkäft - av
Martin Svensson
Gerd Silverkäft är en av de värsta skurkarna
i Trudvang. Hon leder ett band av rövartroll som drar
omkring i människornas länder och plundrar och förstör.
Själv är hon ett gammalt troll, vars tänder
är av skinande silver. Hon är krum och vansinnig,
och skrattar gärna och ofta sitt hemska knarrande skratt.
På många ställen i Trudvang åkallar
man gudarnas skydd när man hör skogens träd
knarra i vinden, då man med skräck minns Gerd Silverkäft
och hennes framfart.
Det går rykten om att hon endast äter spädbarn,
och att hon kastar förbannelser över de som misshagar
henne. Hon är känd för sin stora koppargryta
som hon tillagar mystiska brygder och trolldrycker i. Det
sägs att den som kan ge henne det hon vill ha får
dekokt som kan ge magiska egenskaper till den som dricker
dem. Enligt legenderna letar hon efter en guldslev och ett
magiskt pepparkar som alvhjälten Lossovelki stal av henne
för två hundra år sedan.
Gerd Silverkäft omger sig av ett trettiotal rövartroll
som lyder hennes minsta vink. Hon är en trollpacka av
stora mått, men föredrar att använda sig av
de andra trollen för att göra grovgörat. Eftersom
hon och hennes gäng alltid är på resande fot,
har hon skapat ett magiskt tält som ger henne skydd och
som döljer henne från utomstående betraktare.
Hennes trollbanditer bor då alltid i ett läger
några hundra meter bort.
Hjältarna kan träffa på Gerd Silverkäft
antingen som motståndare, när hon rövar bort
barn från byarna i rollpersonernas närhet, eller
som uppdragsgivare om de vill försöka få tag
på hennes legendariska trolldrycker.
|
|

|
|
Kivurs
- av Jonas
Berntsson
Kivurs
är en mäktig besvärjare från fjärran
länder. Inget vet var han kommer ifrån eller vad
han egentligen har med Det hela att göra
som folk brukar uttrycka sig. Det mest framstående med
Kivurs utseende är dock inte det långa gråa
skägget eller den höga spetsiga trollkarlshatten
utan hans längd. Kivurs sträcker sig nämligen
bara dryga metern över marken vilket får honom
att se ytterst komisk ut. Och nej, han är vare sig dvärg
eller halvlängdsman utan en vanlig människa, nått
har dock gått fruktansvärt fel någon gång
och han krympte i storlek och vissa säger att han även
krympte i sitt sinne. Ty Kivurs var förr i tiden en kraftfull
vintervävare som kunde göra guld till sten sägs
det. (varför man ni ville det...) Nu mera kan han dock
endast få sin tumme att börja brinna med en mysig
låga. Sen den där ödestigra dagen då
Kivurs krympte har otur förföljt honom som en gammal
vän och var han än vänder sina steg så
drabbar oturen honom. Egentligen är inte Kivurs någon
super ondskefull skurk utan mest en deprimerad gammal gubbe
som gillar sällskap men har fruktansvärd otur. Kivurs
kan verkligen råka göra livet surt för vissa
rollpersoner, han kan till exempel råka tända eld
på någon av dom eller komma i helt fel tillfälle
och tjalla på dom mm. Spelledaren bör spela Kivurs
med en ljus och extremt orolig och stressad röst för
bäst effekt.
|
|
|

|
STY
13
FYS 15
STO 14
SMI 8
INT 13
VIL 18
PER 12
SB +1T2
KP 29
TT 14
IB 8
FF 4,0 m/SR
Klass:
Gåsapåg (MMD)
Psi-mutationer: Dominera, Dödsknäpp, Paralysera.
Färdigheter: Bildning 44%, Dominera 52%, Dödsknäpp
46%, Iakttagelseförmåga 61%, Paralysera 67%, Vagn
35%, Vildmarksvana 47%.
Utrustning: Läderrock, flygarmössa, forntida
glasögon (orange plasticsglas), 12 kr.
|
Sylvester
Kerrang - av
Peter Lexelius
Sylvester
Kerrang är en synnerligen otrevlig och hänsynslös
gåsapåg som vandrar runt ensam i den södra
delen av Askerdals ogästvänliga stenöken. Sylvester
blev i unga år utstött från gåsagemenskapen
och sedermera även utkörd från hemmet Gåsenklack.
Han begav sig till Östervik där han snart kom underfund
om hur han lämpligast kunde dra fördel av sina psi-mutationer.
Till slut tvingades han fly norrut och hamnade då i
Askerdal där han sedan dess har vandrat runt. I samhällena
Svartmåla och Skarpnäck, söder om Askerdal,
är Sylvester en välkänd skurk (en rollperson
som lyckas med Undre världen +25% i Askerdal får
höra om Sylvester Kerrang) och han har en förmåga
att på ett eller annat sätt vara inblandad i många
av regionens skumraskaffärer.
Sylvester Kerrang är en genuin brottsling som inte drar
sig för att utsätta främlingar för sina
psioniska krafter. Närhelst han har möjlighet använder
Sylvester Dominera för att lura med sig sitt offer till
en ostörd plats där han sedan använder Paralysera
för att tillfälligt fjättra offret i psioniska
bojor. Om det sedan är nödvändigt kan Sylvester
ta till Dödsknäpp för att oskadliggöra
offret. Metoden är mycket grym och har tyvärr ofta
slutat med dödlig utgång (vilket också var
anledningen till att han jagades ut ur Östervik). De
som känner till Sylvesters metoder vet oftast bättre
än att sätta sig upp mot honom i onödan.
|
|

|
Egenskaper
STY 11 TÅL 14 RÖR 16 PER 16 PSY 14 VIL 14 BIL 16
SYN 13 HÖR 11
Karaktärsdrag
LOJ 17 (Caserion, Cirza) HED 12 AMOR 10 AGG 10 TRO 16 GEN
10 RYKTE 14 TUR 11
Färdighetsvärden
16+ i Övertala
13-15 i Ledarskap, Skådespel, Smyga, Speja, Söka,
Undvika, Värdera, Bokhållning, Diplomati, Handel
(Consaber, Thalamur), Historia (Cirefalisk), Kulturkännedom,
Lagkunskap (Sabrisk), Ockultism (Cirza), Räkning, Sabriska,
Faliska, Falisk skrift, Thalasisk skrift och Stridskonst (Celancald
+ några tekniker)
10-12 i Dansa, Fingerfärdighet, Hoppa, Klättra,
Köra Vagn, Marsch, Rida, Överlevnad (Caserion),
Etikett, Filosofi, Geografi, Heraldik (Sabrisk), Skumraskaffärer
(Calnia) Slagsmål, Läkekonst (Cirefalisk), Thalasiska
|
Kzirzmal
av husfurst velzics familj från Marek Pomian
- av
Andreas Eriksson
Kzirzmal
är en av flera bankirer från Det Cirefaliska Samväldet
i Calnia. Han är representant för Handelshuset Yzmitzor
i staden, en position han har innehaft de senaste sju åren.
Till saken hör att han utöver denna position även
är kunskapare åt Caserions Ciretoz.
Kzirzmal har tillnamnet Conziir (den modige).
Han är i 40-årsåldern och av cirefalisk medellängd.
Han har kraftiga ansiktsdrag och två flätor hänger
från pannan vid sidan av ansiktet. Hans lojalitet gentemot
samväldet är mycket stor. Han är fullt kapabel
att samarbeta med sabrierna och att inge dem ett visst förtroende.
Han har lärt sig att skickligt undertrycka många
av de cirefaliska särdrag som sabrier uppfattar som otrevliga
- däribland det personliga framhävandet.
Till hans arbetsuppgifter tillhör, förutom att expandera
det egna handelshusets kontrakt och kontakter, att bedriva
smuggling för att testa de sabriska gränserna. Det
gör han genom att smuggla cirefaliska lyxvaror, vilka
antingen är förbjudna att införas i landet
eller är belagda med höga tullar. Kzirzmal har byggt
upp ett nätverk inom Calnias undre värld. Detta
ska i händelse av krig utnyttjas för att hantera
information som cirefalierna själva inte kan få
ut ur landet i händelse av en krigssituation, då
deras rörelsefrihet riskerar att beskäras kraftigt.
Kzirzmal planerar långsiktigt men är kapabel att
agera personligen om det krävs. Detta kommer dock troligtvis
inte att ske om han inte ser det som värt att riskera
att tvingas lämna landet.
Kzirzmal fungerar utmärkt som skurk i en politisk kampanj,
mot bakgrund av ett överhängande krigshot. Där
kan han komma att agera i bakgrunden eller konfrontera spelarna
direkt. Eventuellt kan spelarna komma att arbeta med eller
mot hans smuggling om man vill spela på lägre nivå.
|
|
|

|
Beskrivning
32 år; 165 cm; 63 kg, Blå ögon; Blont hår;
Födelseort; S:t Louis, Missouri; Högerhänt
FYS
10 STY 8 KOR 10 MOT 15 SNA 12
INT 18 BIL 14 SDP 18 VAK 16
Rykte
65/85
Strid
och Vapen
Tålighet 0 Chock 3 Stridsvana 1
Vapen |
TC |
VS |
KV |
Colt
New Line pocket |
28 |
25 |
20 |
Remington
Derringer |
27 |
25 |
20 |
Knytnäve |
25 |
25 |
- |
Färdigheter
Dansa 12, Etikett 16, Fingerfärdighet 15, Första
hjälpen 10, Försvar 5, HV/Sömnad 20, Köra
vagn 10, Ledarskap 12, Läsa/Skriva 16, Matlagning 18,
Religion 15, Rida 13, Räknelära 20, Skådespeleri
15, Språk/Franska 12, Telegrafera 12, Teori/Ekonomi
20, Teori/Undre världen 16, Uppmärksamhet 14, Vältalighet
17, Värdera 19
|
Elizabeth
Woodridge - av
Thomas Andersson
Änkan Elizabeth Woodridge är en av samhällets
stöttepelare och en mycket omtyckt person i den lilla staden.
Hon är ordförande i kvinnoföreningen, en trogen
kyrkobesökare och hennes diversehandel är ett av de
första ställena stadsbefolkningen går till,
oavsett vad de vill ha. Hennes utbud är alltid varierat
och aldrig förutsägbart, men priserna är rimliga
och servicen bra. Att hon dessutom ser bra ut har fått
de flesta av stadens mer prominenta ungkarlar att uppvakta henne,
men hon säger sig ännu sörja sin hädangångne
make allt för mycket för att vilja binda sig igen.
Men skenet bedrar. Under den anständiga, redbara ytan är
Elizabeth Woodridge den mest framgångsrika banditledaren
i territoriet. Hon deltar inte själv i några rån,
men är hjärnan bakom flera diligens- och fraktrån
som Hank Priestly och hans anhang utför. De är ett
gäng kallhamrade mördare, hänsynslösa desperados
med mer muskelkraft än intelligens. De är därför
mer än nöjda med samarbetet med Elizabeth. Dessutom
drömmer Hank om att en dag lyckas övertala henne att
de passar ihop, så han är obrottsligt lojal mot Isdrottningen,
som de andra i bandet kallar henne.
Elizabeth går att använda på flera olika sätt
i en kampanj, allt från att vara ett irritationsmoment
för rollpersoner som lever ett mer uppsluppet leverne än
kvinnoföreningen anser att man bör till att hon anställer
dem för att utföra något rån
Mer
personliga kopplingar kan vara att de antingen upptäcker
någonting i hennes butik som tillhört någon
som stått dem nära och nyligen dödats, eller
att hon lyckas lura ur dem information om till exempel en viktig
transport som sedan blir rånad
|
|
|
|
 |