Vi lever i en värld där solen gått ner. Längs
öde gator i sönderfallande städer strövar vilsna
gestalter på jakt efter fasor ur sitt förflutna. Storstadens
demoner har formats ur deras glömda smärta. Nu måste
de söka upp och förgöra dem innan de själva
går under. Bakom skyskrapornas stålpersienner fjättrar
män i mörka kostymer sina offer vid obduktionsbord. Mörka
ritualer vävs av offerblod och skräck, innan sargade kroppar
bärs ut i plastsäckar och försvinner för alltid.
Ovanstående
var de första ord man möttes av i rollspelet Kult.
När det släppes av Äventyrsspel 1991 representerade
det en helt ny typ av skräck i rollspel. Borta var den klassiska
mysskräcken där rättrådiga människor kämpar
mot onda monster på avlägsna platser. Istället presenterades
en mörk och förfallen stadsmiljö, präglad av
ondska och perversioner. Mänskligheten är fångad
i en illusion som sakta håller på att rämna. Bortom
den väntar en sanning som få kan hantera. Rollpersonerna
var inte längre några vita riddare utan ofta minst lika
monstruösa som sin omgivning. Spelet blandade personlig skräck
med explicit våld av grövsta sort.
Konceptet föll inte kritikerna helt i smaken. Många tyckte
att Äventyrsspel hade gjort det enkelt för sig och baserat
sitt skräckspel helt på spekulativt våld och sexuella
undertoner. De menade att skräck inte ska behöva vara
detsamma som blod och äckel och att Kult på många
punkter passerat gränsen för god smak. Även om spelet
inte blev någon riktig storsäljare så fick det
snabbt en skara trogna fans som ansåg det vara ett av de mest
geniala och originella rollspel som skapats.
Moralpanik
Det dröjde inte länge innan media såg möjligheten
till sensationsjournalistik kring Kult. Rollspelsmotståndaren
Allan Rubin angrep spelet i nyhetsprogrammet Rapport och
målade upp scenarion om hur spelet uppmuntrade till satanism
och magiska ritualer. Spelets tydliga ockulta inslag gjorde att
regligösa gång på gång uttalade sig om hur
skadligt spelet var. Sveriges rollspelsmotståndare hade äntligen
fått ett rollspel där man faktiskt kunde hitta riktigt
smaskiga citat. Under många år kom Kult att vara
det främsta slagträt i den svenska rollspelsdebatten.
Ett bra exempel kommer från en motion om indragandet av Sveroks
bidrag, så sent som 1998. Dokumentet inleds med följande
beskrivning av Kult:
Huvudpersonerna
kan vara hjälplösa offer som slaktats av psykopatiska
mördare. Eller de kan själva vara personlighetskluvna
mördare som måste avslöja sin egen mörka hemlighet
och göra slut på den, kanske genom att dö.
En mycket slående inledning om man vill visa den oinsatte
hur skadligt rollspel är.
Inget
för leksaksaffären
Själv ser jag Kult som en ganska naturlig utveckling
av rollspelens innehåll. I takt med att hobbyn breddas skapas
efterfrågan på rollspel som inte följer den gängse
normen, kanske genom att ha ett mer vuxet innehåll. Kult
var aldrig avsett att spelas av barn, det rekommenderas tydligt
från femton år på boxens utsida. Det som ställde
till problem var nog främst att föräldrar förväntade
sig att allt som kallades rollspel automatiskt skulle vara lämpligt
för barn i alla åldrar. När det kom såldes
Kult i leksaksaffärer och det köptes troligtvis
bara in för att man sedan tidigare tog in allt från Äventyrsspel.
Det kan så här i efterhand sägas vara ett misstag
och en bidragande orsak till att leksaksaffärerna slutade sälja
rollspel. Äventyrsspel borde varit mer försiktig i hur
man distribuerade spelet och sett till att alla uppfattade Kults
målgrupp.
Svensk
skräck på export
Två år senare kom en andra utgåva av Kult.
Det mesta hade lämnats orört, men spelet hade tonats ner
på vissa områden. Dessutom hade man tagit bort magireglerna
från grundboken. Den versionen blev början på slutet
för svenska Kult och anses av många vara underlägsen
originalet. I ungefär samma veva gavs spelet ut i USA. Det
väckte inte alls lika stor uppståndelse som hemma i Sverige,
men fick en hyfsat stor skara anhängare och det producerades
en rad supplement som aldrig kom på svenska. Efter Äventyrsspels
fall fanns licensen en tid hos amerikanska Metropolis Ltd. som fortsatte
utgivningen. Det var inte bara svenskar och amerikaner som fick
uppleva Kult, spelet trycktes även på franska,
tyska, spanska och italienska. Det borde göra Kult till
det mest spridda svenska rollspelet.
Kult
idag
De senaste åren har det varit mycket svårt att få
tag på Kult och supplement till det. Man har fått
söka sig till begagnatmarknaden och priserna har varit ganska
höga. Licensen har legat hos det franska företaget 7:th
Circle Publishing som gjort en ny fransk översättning,
men haft minst sagt problem med att få ut en engelsk version
på marknaden. Man släppte för ett par år sedan
en spelarbok (Kult: Rumors), men lyckades inte följa
upp med spelledarboken som skulle gjort spelet komplett. Många
tvivlade på att man någonsin skulle få se en spelbar
nyutgåva av Kult. Men till sist tog sig företaget
samman och i slutet av 2003 gav de ut Kult: Beyond the Veil.
Man hade lärt sig av sina tidigare misstag så den här
gången innehåller boken allt man behöver för
att spela. Dessutom är kompletta regler för magi inkluderat,
något som fansen efterlyst.
Meningarna om Kult: Beyond the Veil går isär.
Vissa anser att det är dåligt att man inte försökt
förbättra regelsystemet eller skrivit nytt material, nästan
all text är tagen direkt från tidigare böcker. Andra
tycker att det viktigaste är att spelet äntligen finns
att få tag på i butik och att 7:th Circle aldrig påstått
att de planerat en helt ny version. Den som redan tidigare äger
spelet kommer kanske att inte finna Beyond the Veil särskilt
intressant, men övriga får en chans att uppleva ett Kult
som inte förändrats särskilt mycket och som är
relativt komplett direkt från start. Reglerna kommer från
amerikanska second edition och skiljer sig på några
viktiga punkter från de som funnits i svenska Kult.
Om det är bra eller dåligt är också mycket
en fråga om personlig smak.
Framtiden
Vad kommer nu att hända med spelet? 7:th Circle påstår
att de ska ge ut en rad av de gamla supplementen, bland annat kampanjen
Den Svarta Madonnan som inte tidigare utkommit på engelska.
Med tanke på hur pålitliga de varit hittills kanske
man inte ska hålla andan. Tidiga indikationer pekar dock på
att försäljningen går bra, vilket borde öka
chanserna för en regelbunden utgivning.
Kult är sannerligen inte ett rollspel som passar alla.
Många kan inte med spelets frossande i äckel och perversioner,
men för den som är ute efter ett riktigt mörkt skräckrollspel
står Kult fortfarande i en klass för sig.
Vill du veta mer om Kult rekommenderas fansidan The
Last Cycle.
Text: Jonas Barkå
|